بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. اونوم یک آژانس سئو محور مبتنی بر ارزش گذاری است.

اطلاعات تماس
منتشر شده
19 اردیبهشت 1403
دسته بندی
آموزش / گوگل ادز
نویسنده
دی ادز
آموزش اضافه کردن ردیابی کانورژن Conversion Tracking در گوگل ادز

راه اندازی ردیابی کانورژن Conversion Tracking در گوگل ادز

علاوه بر مانیتورینگ دقیق کلیک‌ها، بررسی میزان تبدیل (Conversion) نیز راهکاری کلیدی برای سنجش کارایی کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز به شمار می‌رود. این امر با تحلیل اقدامات کاربران روی سایت شما پس از کلیک بر روی آگهی‌ها، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد، به طور مثال میتوان فهمید پس از کلیک کاربر آیا روی شماره تماس شما در سایت تان کلیک کرده است یا خیر.

هر تبلیغ کننده ای در ابتدای راه‌اندازی هر کمپین گوگل ادز، هدفی مشخص را مدنظر قرار می‌دهید. این هدف می‌تواند شامل افزایش تماس‌های تلفنی، رشد فروش، بالا بردن تعداد درخواست‌های مشاوره از طریق فرم‌های آنلاین و موارد مشابه باشد.

با بررسی نرخ تبدیل(conversion rate)، می‌توانید به طور دقیق ارزیابی کنید که تا چه حد به این اهداف دست یافته‌اید. این کار به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف کمپین را شناسایی کرده و در جهت بهبود مستمر آن گام بردارید.

برای استفاده از استراتژی‌های قیمت‌گذاری هوشمند (Smart Bidding) در گوگل ادز مانند استراتژی‌های قیمت‌گذاری Target CPA، Target ROAS، Maximize conversions و Maximize conversion value باید ردیابی کانورژن (Conversion Tracking) را در اکانت خود راه اندازی کنید.

برای دسترسی به بخش کانورژن در گوگل ادز در صورتی که از داشبورد قدیمی گوگل ادز استفاده میکنید بر روی آیکون آچار (Tools & Settings) و سپس Conversions کلیک کنید. همچنین در صورتی که از داشبورد جدید استفاده میکنید میتوانید از قسمت Goals و سپس conversions از قسمت summary لیست کانورژن های اکانت خود را مشاهده کنید.

 
محل ساخت conversion tracking گوگل ادز در داشبورد قدیمی
داشبورد قدیم
محل ساخت conversion tracking گوگل ادز در داشبورد جدید
داشبورد جدید

صفحه Conversions در گوگل ادز، فضایی برای تعریف و مدیریت کانورژن‌های (تبدیل‌ها) اکانت شماست. در صورتی که تاکنون هیچ کانورژنی تعریف نکرده باشید، لیست Conversions خالی خواهد بود.

01. افزودن کانورژن جدید در گوگل ادز

برای تعریف یک کانورژن جدید روی آیکون آبی رنگ + یا New conversion action کلیک می‌کنیم.

طبق عکس بالا در گوگل ادز امکان تعریف و رصد 4 نوع کانورژن مجزا وجود دارد تا عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی خود را به طور دقیق‌تر ارزیابی کنید. این 4 نوع کانورژن عبارتند از:

  • وب‌سایت (Website): این نوع کانورژن برای زمانی مناسب است که یک کاربر پس از کلیک بر روی آگهی شما، به صفحه یا صفحات خاصی در وب‌سایت شما مراجعه کند و یا یک عمل خاصی در وب سایت شما انجام دهد.
  • اپلیکیشن (App): این نوع کانورژن برای زمانی مناسب است که یک کاربر پس از کلیک بر روی آگهی شما، اپلیکیشن شما را نصب کرده یا اقدامی خاص در داخل اپلیکیشن انجام دهد.
  • تماس تلفنی (Phone calls): این نوع کانورژن برای زمانی مناسب است که یک کاربر پس از کلیک بر روی آگهی شما، با شماره‌ای که در آگهی درج شده تماس بگیرد.
  • Import: این نوع کانورژن به شما امکان می‌دهد تا از داده‌های Google Analytics برای پیگیری کانورژن ها در گوگل ادز استفاده کنید.

ما در این آموزش میخواهیم یک کانورژن برای زمانی که کاربر در وب سایت ما روی دکمه یا شماره تماس ما کلیک میکند ایجاد کنیم، پس باید Website را انتخاب کنیم.

پس از وارد کردن آدرس دامنه ای که میخواهیم برای آن کانورژن جدید تعریف کنیم باید روی دکمه scan بزنیم و در مرحله ی بعد روی دکمه Add a conversion action manually کلیک میکنیم.

در این مرحله باید تنظیمات کانورژن خود را انتخاب کنید که در ادامه به بررسی این تنظیمات میپردازیم.

  • Goal and action optimization (نوع هدف یا عمل): در این بخش، باید نوع کانورژنی که می‌خواهید رصد کنید را مشخص نمایید برای مثال هدف شما از این کانورژن میتواند خرید، افزودن به سبد خرید، شروع مراحل پرداخت، اشتراک خبرنامه، تماس، ارسال فرم، رزرو زمان ملاقات، عضویت در سایت، درخواست قیمت یا اطلاعات دیگر، دریافت آدرس، مشاهده صفحه خاص و سایر موارد باشد.
  • Conversion name (نام کانورژن): برای کانورژن خود نامی مختصر و گویا انتخاب کنید. این نام بعداً در گزارش‌های گوگل ادز به شما نمایش داده خواهد شد.
  • Value(ارزش): در این بخش، باید ارزش هر کانورژن را برای کسب و کار خود تعیین کنید. این ارزش می‌تواند به صورت عددی یا درصدی باشد. برای مثال اگر هر درخواست مشاوره به طور متوسط 50 لیر برای شما سود داشته باشد، می‌توانید ارزش هر کانورژن را 50 لیر تعیین کنید و یا اگر هر فروش برای شما 10 درصد سود داشته باشد، می‌توانید ارزش هر کانورژن را 10 درصد تعیین کنید.
    اگر نمی‌خواهید ارزش کانورژن‌ها را پیگیری کنید، می‌توانید گزینه “Don’t use a value for this conversion action” را انتخاب کنید.
  • Count (شمارش کانورژن ها): در این بخش، باید مشخص کنید که چگونه می‌خواهید کانورژن‌ها را برای یک کاربر خاص شمارش کنید. دو حالت کلی وجود دارد:
    شمارش هر کانورژن: در این حالت، هر بار که یک کاربر اقدام مورد نظر را انجام دهد، یک کانورژن جداگانه ثبت خواهد شد. این حالت برای مواردی مانند فروش محصولات مناسب است که هر بار یک خرید جدید انجام می‌شود.
    شمارش یک کانورژن به ازای هر کاربر: در این حالت، فقط اولین بار که یک کاربر اقدام مورد نظر را انجام دهد، یک کانورژن ثبت خواهد شد. این حالت برای مواردی مانند درخواست مشاوره در سایت مناسب است که هدف اصلی دریافت اطلاعات اولیه از کاربر است.
  • Click-through conversion window (پنجره نرخ تبدیل کانورژن): ممکن است کانورژن چند روز پس از کلیک کاربر بر روی آگهی شما انجام شود. در این بخش، می‌توانید حداکثر زمانی که می‌خواهید برای شمارش کانورژن‌ها در نظر گرفته شود را تعیین کنید. برای مثال اگر 30 روز را انتخاب کنید، اگر کاربری روی آگهی شما کلیک کند و 29 روز بعد خرید انجام دهد، این خرید به عنوان یک کانورژن محاسبه خواهد شد. اما اگر 31 روز پس از کلیک خرید انجام دهد، به عنوان کانورژن محاسبه نخواهد شد.
  • Engaged-view conversion window (پنجره تبدیل بازدید تعاملی): پنجره تبدیل بازدید تعاملی، مدت زمانی است که پس از تماشای حداقل 10 ثانیه از آگهی ویدیویی شما، برای ثبت یک تبدیل (Conversion) در نظر گرفته می‌شود. به عبارت ساده‌تر، این بازه زمانی است که گوگل ادز در نظر می‌گیرد تا ببیند آیا کاربر بعد از دیدن قسمتی از آگهی شما، اقدام مثبتی مانند خرید، ثبت‌نام یا تماس انجام می‌دهد یا خیر. این فیلد برای تبلیغات ویدئویی کاربرد دارد.
  • View-through conversion window (پنجره نمایش Conversion): ممکن است کاربری تبلیغ شما را ببیند، اما بر روی آن کلیک نکند و در زمان دیگری از طریق روش دیگری (مانند لینک مستقیم) به وب‌سایت شما مراجعه کند و کانورژن انجام شود. برای محاسبه اثر نمایش تبلیغات در این موارد، می‌توانید از معیار “View-through conversion” استفاده کنید. در این بخش، می‌توانید مشخص کنید که تا چند روز پس از مشاهده تبلیغ، اثر آن در کانورژن محاسبه شود.

    استفاده از این معیار، می‌تواند به شما در درک بهتر عملکرد تبلیغاتتان و شناسایی کانال‌های موثرتر برای جذب مخاطبان کمک کند.

  • Attribution model(مدل تخصیص دادن کانورژن): زمانی که کاربری اقدامی مانند خرید از وب‌سایت شما را انجام می‌دهد، ممکن است تحت تأثیر کانال‌های مختلفی باشد. برای مثال فرض کنید کاربری از طریق لینک زیر ویدیوی شما را در یوتیوب مشاهده می‌کند و وارد وب‌سایت شما می‌شود. چند روز بعد، از طریق تبلیغات گوگل شما دوباره به وب‌سایت شما بازمی‌گردد، اما خرید نمی‌کند. در نهایت، از طریق جستجوی ارگانیک گوگل به وب‌سایت شما می‌آید و محصول مورد نظر خود را خریداری می‌کند.
    گوگل ادز چند مدل تخصیص کانورژن مختلف ارائه می‌دهد:
    Data-driven: در گوگل ادز، از داده‌های تبدیل حساب شما برای محاسبه سهم واقعی هر تعامل با آگهی در مسیر تبدیل (Conversion Path) استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، این مدل به جای اتکا به مدل‌های سنتی تخصیص اعتبار (مانند آخرین کلیک یا اولین کلیک)، به طور دقیق بررسی می‌کند که هر تعامل با آگهی شما (اعم از کلیک، نمایش و …) چه نقشی در هدایت کاربر به سمت تبدیل نهایی داشته است. برای مثال فرض کنید کاربری قصد خرید یک جفت کفش ورزشی را دارد. این کاربر در مسیر تبدیل خود، مراحل زیر را طی می‌کند:
    1. در گوگل عبارت “کفش ورزشی” را جستجو می‌کند و بر روی یکی از آگهی‌های شما کلیک می‌کند (تعامل 1).
    2. وارد وب‌سایت شما می‌شود و چند مدل کفش را مشاهده می‌کند (تعامل 2).
    3. روز بعد، دوباره به وب‌سایت شما از طریق جستجوی ارگانیک گوگل باز می‌گردد (تعامل 3).
    4. در نهایت، یک جفت کفش ورزشی را خریداری می‌کند (تبدیل).

    مدل‌های سنتی تخصیص اعتبار، ممکن است تمام اعتبار این تبدیل را به آخرین تعامل (خرید) یا اولین تعامل (کلیک) اختصاص دهند.
    Last Click (آخرین کلیک): در این مدل، تمام اعتبار تبدیل به آخرین کانالی که کاربر با آن تعامل داشته است (مثلاً کلیک بر روی آگهی) تعلق می‌گیرد.

    چهار حالت دیگر نیز وجود دارد اما به دلیل منسوخ شدن آنها و قابل انتخاب نبودن آنها به بررسی این موارد نمی پردازیم مثل: First Click ، Linear ، Time decay و Position-based .

 

02. نحوه قرار دادن تگ کانورژن گوگل ادز در سایت

در این مرحله بایستی تگ گوگل ادز کانورژن را در سایت خود جای‌گذاری کنید. برای این‌کار سه پیشنهاد ارایه شده است.

  • می‌توانید بر اساس راهنمای موجود تگ را در داخل کدهای سایت‌تان قرار دهید.
  • تگ را برای وبمستر یا مسئول سایت‌تان ارسال کنید.
  • تگ را از طریق گوگل تگ منیجر در سایت‌تان قرار دهید.

برای انجام این کار ما ابزار تگ منیجر گوگل را پیشنهاد میکنیم چرا که ساده ترین حالت ممکن برای انجام این کار است و در ادامه، به آموزش آن می پردازیم. اگر هنوز گوگل تگ منیجر را در وب‌سایت خود راه‌اندازی نکرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این ابزار قدرتمند و مزایای آن، مقالات مربوط به آموزش گوگل تگ منیجر را در گوگل جستجو و مطالعه کنید.

با کلیک بر روی قسمت “Use Google Tag Manager” دو متغیر Conversion ID و Conversion Label را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید؛ آنها را در گوگل تگ منیجر وارد خواهیم کرد.

03. افزودن تگ Google Ads Conversion در گوگل تگ منیجر

با کلیک بر روی قسمت “Use Google Tag Manager” دو متغیر Conversion ID و Conversion Label را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید؛ آنها را در گوگل تگ منیجر وارد خواهیم کرد.

  1. به وب‌سایت Google Tag Manager مراجعه کنید.
  2. در منوی سمت چپ، روی “Tags” کلیک کنید.
  3. در بالای صفحه، روی دکمه “New” کلیک کنید.
  4. در پنجره باز شده، نام مناسبی برای تگ خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، می‌توانید نام “Google Ads Conversion Tracking” را انتخاب کنید.
  5. در قسمت “Tag Configuration”، روی منوی کشویی کلیک کنید.
  6. از لیست انواع تگ‌ها، “Google Ads Conversion Tracking” را انتخاب کنید.

در این مرحله، باید فیلدهای “Conversion ID” و “Conversion Label” را با مقادیر مربوطه که در مراحل راه‌اندازی کانورژن گوگل ادز دریافت کرده‌اید، تکمیل کنید.

به طور کلی، نیازی به تغییر در سایر فیلدهای تگ ردیابی تبدیل گوگل ادز نیست. تنظیمات پیش‌فرض این تگ برای اکثر موارد مناسب است.

04. ایجاد Trigger کلیک بر روی دکمه شماره تماس در سایت برای ثبت کانورژن

در این مرحله، باید فیلدهای “Conversion ID” و “Conversion Label” را با مقادیر مربوطه که در مراحل راه‌اندازی کانورژن گوگل ادز دریافت کرده‌اید، تکمیل کنید.

به طور کلی، نیازی به تغییر در سایر فیلدهای تگ ردیابی تبدیل گوگل ادز نیست. تنظیمات پیش‌فرض این تگ برای اکثر موارد مناسب است.

در این مرحله، باید یک Trigger را برای تگ خود ایجاد کنید. Trigger به شما این امکان را می‌دهد که مشخص کنید چه زمانی تگ باید فعال شود و کانورژن را ثبت کند.

در این آموزش، ما می‌خواهیم تگ را یرای زمانی که شخصی یکی از دکمه های شماره تماس در وب سایت ما را کلیک میکند، فعال کنیم.

  1. در تب باز شده در پایین، روی “Triggering” کلیک کنید.
  2. در بالای صفحه سمت راست، روی دکمه “+” کلیک کنید.
  3. در پنجره باز شده، نام مناسبی برای Trigger خود انتخاب کنید.
  4. به عنوان مثال، می‌توانید نام “Trigger call url” را انتخاب کنید.
  5. سپس روی “Trigger Configuration” بزنید.
  6. از لیست انواع Triggerها، “Click – Just Links” را انتخاب کنید.

اگ میخواستید که ثبت شدن یک فرم تماس روی سایت تان را به عنوان trigger انتخاب کنید میتوانستید از “Form Submission” استفاده کنید و یا در صورتی که میخواستید کلیک شدن روی یک دکمه خاص روی سایت تان با یک css class خاص یا ID خاص را فعال کنید میتوانستید از “Click – All Elements” استفاده کنید. ما اینجا میخواهیم هر دکمه ای که روی تمام صفحات سایتمان دارای لینک تماس مستقیم “tel:02188123456” میباشد را به عنوان trigger انتخاب کنیم تا هر زمان که روی آن کلیک شد یک کانورژن برای ما ثبت شود.

 

حالا باید مشخص کنیم که چه لینک هایی را میخواهیم به عنوان trigger انتخاب کنیم و چه شرط هایی باید داشته باشند.

  1. ابتدا روی گزینه “Some Link Clicks” کلیک میکنیم.
  2. سپس فیلد variable را روی مقدار “Click URL” قرار میدهیم.
  3. فیلد بعدی را روی مقدار “contains” میگذاریم.
  4. در نهایت در فیلد آخر شماره تماسی که در سایتمان داریم را قرار میدهیم یعنی “2188123456”.
  5. سپس دکمه save را میزنیم.

حالا طبق تنظیمات انجام شده هر زمان هر دکمه یا لینکی در سایتمان که شامل لینک (href) “tel:02188123456” باشد کلیک شود یک کانورژن برای ما ثبت میشود. از آنجایی که مقدار “2188123456” شامل لینک کلی “tel:02188123456” میشود این trigger قابل اجرا خواهد بود.

در نهایت پس از ذخیره تنظیمات میتوانید از قسمت preview از اجرا شدن این trigger اطمینان خاطر حاصل کنید و در صورتی که مطمئن شدید tag اضافه شده کار میکند (که در اینجا یعنی هر زمان که روی دکمه های تماس شما کلیک میشود) دکمه submit را زده تا این تگ بر روی سایت شما منتشر شود.